Witamy Państwa serdecznie

Jako odbiorcy naszych usług otrzymujecie Państwo infolist o podatkach i opłatach lokalnych. To kolejny produkt, którym chcemy Państwa zainteresować. Nie częściej niż raz w tygodniu otrzymacie w nim informacje z zakresu podatków lokalnych. Obok informacji pojawią się w nim również interesujące orzeczenia, aktualne interpretacje przepisów oraz ciekawe wiadomości związane z podatkami i opłatami lokalnymi. Wszystkie informacje przygotowywane są przez najlepszych fachowców, którzy współpracują z nami od wielu lat jako autorzy publikacji prasowych i książkowych oraz jako wykładowcy organizowanych przez Wydawnictwo Taxpress szkoleń. W każdej chwili będziecie mogli zrezygnować z subskrypcji. Prosimy również o opinię na temat infolistu i jego zawartości merytorycznej. Czy informacje są Państwu przydatne i o czym chcielibyście Państwo przeczytać w kolejnych infolistach.

Naliczanie wyższego limitu zwrotu podatku akcyzowego dla posiadaczy bydła

Od 1 stycznia 2019 r. obowiązuje podwyższony limit zwrotu podatku akcyzowego przysługujący producentom rolnym. W odniesieniu do tych z nich, którzy posiadają bydło, oprócz części limitu uzależnionego od powierzchni posiadanych użytków rolnych, przysługuje dodatkowa kwota stanowiąca iloczyn stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego, liczby 30 oraz średniej rocznej liczby dużych jednostek przeliczeniowych bydła będącego w posiadaniu producenta rolnego w roku poprzedzającym rok, w którym został złożony wniosek o zwrot podatku. W praktyce zapis ten budzi wątpliwości w sytuacji, gdy producent rolny posiada grunty rolne oraz stado bydła na terenie danej gminy, ale grunty również w innych gminach. Czy w tym przypadku należałoby przyjąć, że w każdej z gmin przysługuje mu zwrot w ramach wyższej kwoty limitu, czy też uprawnienie takie ma jedynie w gminie, w której posiada stado? Chociaż przepisy wprost tej sytuacji nie rozstrzygają, to przyjąć jednak należy, iż powiązanie dodatkowej kwoty limitu z liczbą dużych jednostek produkcyjnych bydła powoduje, że nie jest dopuszczalne obliczanie tej kwoty wielokrotnie od tych samych jednostek. W konsekwencji producent rolny powinien złożyć wniosek o zwrot w ramach podwyższonego limitu w tej gminie, na terenie której posiada stado. Siedziba stada wskazywana jest w odpowiednim dokumencie załączanym do wniosku, który wystawia biuro powiatowe ARiMR. Wątpliwości we wskazanym zakresie powinno jednak w sposób jednoznaczny wyjaśnić Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Nowe zwolnienie z podatku od nieruchomości spółdzielni rolników

Ustawą z dnia 4 października 2018 r. o spółdzielniach rolników (Dz.U. z 2018 r. poz. 2073) wprowadzono do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nowe zwolnienie z podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2019 r. obejmuje ono budynki i budowle lub ich części oraz zajęte pod nie grunty, wykorzystywane przez spółdzielnię rolników lub związek spółdzielni rolników na działalność określoną w art. 6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 4 października 2018 r. o spółdzielniach rolników (Dz. U. poz. 2073), stanowiące własność albo będące w wieczystym użytkowaniu spółdzielni rolników lub związku spółdzielni rolników, które prowadzą działalność jako mikroprzedsiębiorstwo w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.). Zwolnienie będzie mogło być stosowane w formule pomocy de minimis, gdyż jest związane z przedmiotami opodatkowania, które służą prowadzeniu przez spółdzielnie rolnicze działalności gospodarczej.

Hala namiotowa jednak opodatkowana

Opodatkowanie hal namiotowych podatkiem od nieruchomości budzi spory interpretacyjne. W szczególności w orzecznictwie podkreślano, że takie hale nie stanowią budowli podlegających opodatkowaniu (zob. wyrok WSA w Olsztynie z dnia 14 stycznia 2015 r., I SA/Ol 911/14). Warto więc zwrócić uwagę na wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 11 października 2018 r. (I SA/Rz 737/18), w którym halę namiotową uznano za budynek. W stanie faktycznym sprawy będącej przedmiotem indywidualnej interpretacji badanej przez WSA, podatnik pytał o zasady opodatkowania obiektu budowlanego w postaci jednonawowej hali namiotowej w konstrukcji stalowej, słupowo - ryglowej, której ściany boczne pokryte zostały blachą trapezową powlekaną, a przykrycie hali stanowi materiał poliestrowy powlekany PCV, na dwuspadowej konstrukcji stalowej. Posadowienie hali nastąpiło na betonowych blokach kotwiących, które pełnią funkcję stabilizującą oraz przeciwdziałają przemieszczeniu i odrywaniu ram. Poszycie ścian zostało dodatkowo przymocowane do słupów konstrukcyjnych i dodatkowych słupów stalowych. Wnioskodawca wskazał, że hala przeznaczona jest do okresowego użytkowania, została zaprojektowana do ograniczonych parametrów obciążeń i jest obiektem rozbieralnym z możliwością ponownego montażu. W ocenie organu podatkowego oraz WSA hala namiotowa, trwale związana z gruntem, wydzielona z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych, posiadająca fundamenty i dach jest budynkiem w rozumieniu ustawy p.b. oraz u.p.o.l. Kwestia technicznej możliwości przeniesienia obiektu na inne miejsce, nie wyklucza możliwości uznania go za trwale związany z gruntem. Wskazane rozstrzygnięcie otwiera więc nowy rozdział w zasadach opodatkowania tego rodzaju obiektów.

Wnioski o zwrot nadpłat od stacji transformatorowych nie zawsze zasadne

Po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie SK/48/15 podatnicy zaczęli składać korekty deklaracji na podatek od nieruchomości oraz wnioski o zwrot/stwierdzenie nadpłaty w zakresie stacji transformatorowych. Skutkiem korekt jest z zasady rekwalifikacja stacji na budynek i naliczenie podatku od jego powierzchni. Dodatkowo wyłącza się z opodatkowania urządzenia i instalacje we wnętrzu tego budynku. Abstrahując od tego, czy mogą one jako element sieci elektroenergetycznej podlegać opodatkowaniu, należy podkreślić, iż kwestii tej powołany wyrok w ogóle nie dotyczył. Trybunał stwierdził natomiast, iż klasyfikacja obiektu budowlanego dla potrzeb opodatkowania zawsze powinna opierać się na analizie stanu faktycznego sprawy, co oznacza konieczność weryfikacji elementów definicyjnych budynku, o których mowa w art. 1a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. W praktyce niektóre z obiektów objętych wnioskami stanowią kontenerowe stancje transformatorowe, które nie muszą być związane trwale z gruntem. Zatem nie stanowią one dla potrzeb opodatkowania budynków, a co za tym idzie zasady ich opodatkowania nie powinny ulec zmianie.

Nadpłaty od wiatraków trzeba zwrócić, ale co do zasady bez oprocentowania

Wprowadzona z mocą wsteczną od 1 stycznia 2018 r. nowelizacja przepisów, w oparciu o które opodatkowywano elektrownie wiatrowe zarówno od części budowlanych, jak i niebudowlanych (czego poprawność potwierdził NSA w wyroku 7. sędziów z dnia 23 października 2018 r., II FSK 2983/17), zasadniczo nie powoduje, że powstałe nadpłaty powinny być zwracane z oprocentowaniem. W przypadku większości podatników wyższy podatek wykazywali oni samodzielnie w składanych deklaracjach na podatek od nieruchomości. Skorygowanie takiej deklaracji i złożenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty powoduje, że nadpłata zwrócona w terminie nie podlega oprocentowaniu. Organ podatkowy ma 2 miesiąca od dnia złożenia wniosku na zwrot nadpłaty bez wydawania decyzji, gdy korekta nie budzi wątpliwości albo wydanie decyzji o stwierdzeniu nadpłaty. Gdy decyzja zostanie wydana w tym terminie, a nadpłatę zwróci się w ciągu 30 dni od wydania decyzji, nadpłata także nie podlega oprocentowaniu. Naruszenie wskazanych terminów powoduje naliczanie oprocentowania od dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty, nigdy od dnia jej powstania. Natomiast gdy wyższy podatek był uiszczany na podstawie decyzji, to konieczna jest jej zmiana. Powstała nadpłata zwrócona w terminie także nie podlega oprocentowaniu, gdyż organ podatkowy nie przyczynił się do powstania przesłanki zmiany decyzji.

NIK skontroluje prawidłowość centralizacji rozliczeń VAT w gminach

Najwyższa Izba Kontroli w planie kontroli na rok 2019 umieściła prawidłowość wprowadzonej centralizacji rozliczeń VAT w samorządach. Centralizacja rozliczeń VAT w gminach została wprowadzona obowiązkowo w całej Polsce od 1 stycznia 2017 r., na podstawie wyroku TSUE (C-276/14) z 29 września 2015 r. i specustawy centralizacyjnej z 5 września 2016 r. Wprowadziła ona szereg istotnych zmian w rozliczeniach deklaracyjnych samych gmin, jak i rozliczeniach gminnych jednostek i zakładów budżetowych, objętych tą centralizacją. Pierwsza zmiana będąca skutkiem centralizacji rozliczeń VAT w gminie, to utrata przez gminne jednostki i zakłady budżetowe prawa do zwolnień podmiotowych na podstawie art. 113 ustawy o VAT. Drugą istotną zmianą jest powstanie całkowicie nowej kategorii rozliczeń, tzw. rozliczeń wewnętrznych. Trzecią ważną sprawą wprowadzonej centralizacji jest obowiązkowa zmiana treści faktur. Zarówno tych wystawianych, jak i tych otrzymywanych od kontrahentów samej gminy, jak również kontrahentów jej scentralizowanych jednostek. Natomiast czwarta z najważniejszych zmian wprowadzonej centralizacji rozliczeń VAT w gminie, to odrębne dla każdej jednostki i zakładu budżetowego preproporcje i proporcje odliczeń VAT. Piszemy o tym szerzej na naszych stronach internetowych: https://taxpress.pl/#!/baza-wiedzy-artykuly/nik...

Orzecznictwo: opodatkowanie kanalizacji kablowej

Zmiana właściciela jednego z elementów budowli nie zmienia charakteru tej budowli. Zbycie kanalizacji kablowej na rzecz podmiotu trzeciego z pozostawieniem linii kablowej w rękach dotychczasowego podatnika, nie oznacza że przestała istnieć całość techniczno – użytkowa pomiędzy tą linią a kanalizacją, w której została umieszczona. Budowla, aby była opodatkowana, nie musi być własnością jednego podmiotu. Wyrok NSA z dnia 25 października 2018 r., II FSK 2583/16

Pytanie do infolistu

Proszę o informację, czy decyzja ustalająca podatek na łączne zobowiązanie pieniężne może zawierać naliczony podatek sezonowo, czyli za okres od 1 stycznia 2019 r. do 30 kwietnia 2019 r., a inne przedmioty opodatkowania są naliczone na pełen rok podatkowy? Podatnik ma umowę dzierżawy zawartą z gminą do 30 kwietnia 2019 r. Odpowiadamy: Decyzja ma charakter roczny, a zatem ma dotyczyć danego roku, a nie tylko jego części. W tej sytuacji trzeba tylko w uzasadnieniu decyzji wyjaśnić sposób naliczenia podatku.

Zapoznaj się z nowym numerem
Copyright © Taxpress s.c. 2018. All rights reserved.

Nadawcą wiadomości jest Taxpress s.c. ul. Marszałkowska 80, 00-517 Warszawa. Tel. 22 51 77 800